Szkolny Klub Ekologów
Szkolny Klub Ekologów działa od roku szkolnego 1994/95.
Zajęcia odbywają się w formie zajęć pozalekcyjnych.
Opiekę nad Klubem sprawują:
w klasach 4-6 – Urszula Podsiadła, Joanna Mikulska, Bożena Tatak, Teresa Grzybowska,
w klasach 0-3 – Bożena Cieloch, Agnieszka Smolarczyk, Liliana Wieczorek.
Rok szkolny 2016/2017
Szkolny Klub Ekologów
„Mamy tylko jedną Ziemię,
a jej przyszłość zależy od każdego
na pozór niewielkiego działania,
zależy od każdego z nas”
Florian Plit
Misja
Rozwój cywilizacyjny społeczeństw jest związany z wykorzystaniem dostępnych zasobów naturalnych, osiągnięć nauki i postępem technologii. Ma to bezpośredni wpływ na stan środowiska naturalnego oraz stan naszego zdrowia. Dostrzeżenie przez ludzi konsekwencji wynikających z nieracjonalnego gospodarowania zasobami środowiska, brakiem troski o otaczającą nas przyrodę uświadamia nam konieczność wprowadzenia zmian przede wszystkim w myśleniu młodego człowieka. Niezbędnym warunkiem w osiąganiu tego celu jest edukacja ekologiczna.
Edukacja ekologiczna stanowi ważny element przystosowania człowieka do środowiska, w którym żyje.
Zadania, jakie postawiliśmy sobie w działalności Szkolnego Klubu Ekologa, to ukazywanie zagrożeń stanu środowiska przyrodniczego, przekazania wiedzy teoretycznej jak i praktycznej. Wiemy, że o pozytywnych jej efektach decyduje forma przekazu oraz treści dostosowane do uczniów. Aby zaowocowała proekologicznymi postawami musi być prowadzona od najmłodszych lat. Chcemy by edukacja ekologiczna kształtowała postawy: poczucia moralnej odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego, gotowość uczestniczenia w działaniach ochronnych na jego rzecz i przekazywania wartości sprzyjających przyrodzie. Nie ograniczamy się jedynie do przekazywania wiadomości niezbędnych do zrozumienia, jak funkcjonuje świat przyrody ożywionej i nieożywionej. My nauczyciele chcemy wzbudzić dzieciach i młodzieży chęci do aktywnego działania na rzecz ochrony i regeneracji środowiska. Jej podstawowe cele to uświadomienie, że wszyscy mamy wpływ na środowisko, każdy z nas jest odpowiedzialny za obecny i przyszły stan środowiska oraz zdrowie każdego człowieka uzależnione jest od jakości środowiska naturalnego.
Warto w tym miejscu przytoczyć słowa wielkiego miłośnika i bacznego obserwatora przyrody, poety księdza Jana Twardowskiego:
„Człowiek żyjący blisko przyrody jest człowiekiem ciekawszym, głębszym, z którym łatwiej się porozumieć, bo jest w nim mniej abstrakcji, dużo zdrowej wrażliwości(…). Myślę, że przez to jest bardzo blisko ludzi”.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
– uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska najbliższej okolicy;
– dostrzeżenie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
– uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska;
– ukazywanie możliwości współdziałania na rzecz ochrony środowiska;
– poznanie niekorzystnych skutków integracji człowieka w środowisko przyrodnicze;
– nauka ekologicznego życia w szkole, we własnym domu, w środowisku;
– poznanie form krajobrazu chronionego w regionie (parki krajobrazowe, pomniki przyrody, rezerwat przyrody);
– uświadomienie wpływu odpadów na degradację środowiska oraz korzyści wynikających z ich selektywnego gromadzenia;
– poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu;
– zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.
KLUB EKOLOGA REALIZUJE SWÓJ PROGRAM POPRZEZ:
· spotkania z przedstawicielami instytucji zajmującymi się zagadnieniami środowiskowymi Zwolenia: leśnikiem z Nadleśnictwa Zwoleń, członkami Polskiego Związku Łowieckiego;
· wycieczki do sali dydaktycznej w Leśniczówce „Miodne”;
· Wycieczki: do obiektów ochrony przyrody w okolicach Zwolenia np. Augustów, Pionki, itd.;
· udział w akcji „Sprzątanie świata”;
· udział w zbiórce baterii, nakrętek; makulatury, butelek PET;
· udział w obchodach Dnia Ziemi;
· udział w konkursach, warsztatach, itp ;
· uczestnictwo w pracach użytecznych na rzecz szkoły i lokalnego środowiska przyrodniczego;
· wystawy prac uczniowskich o tematyce ekologicznej i prozdrowotnej;
· doświadczenia i eksperymenty, obserwacje;
· pogadanki, prelekcje;
· wywiady, ankiety;
· zajęcia terenowe;
· metody audiowizualne;
· współpraca z instytucjami środowiska lokalnego.