
Udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W bieżącym roku szkolnym, w budynku przy ulicy Kościelnej, realizowane były różne zadania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez psychologa, pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego.
Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów, starałyśmy się, aby podejmowane tematy były zawsze aktualne. Dotykałyśmy takich zagadnień jak: kryzys psychiczny, zaburzenia osobowości, rozwój talentów i radzenie sobie z trudnymi emocjami.
Dokładałyśmy starań, aby oferowane młodzieży materiały były atrakcyjne i pozwoliły rozwinąć samoświadomość uczniów.
Regularnie odbywały się zajęcia z elementami Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) i Treningu Zastępowania Agresji (TZA). Ich uczestnicy chętnie angażowali się w wykonywane ćwiczenia. Podejmowane zagadnienia z zakresu samorozwoju, samoświadomości oraz wglądu w siebie przeprowadzone zostały w taki sposób, aby wychowankowie stali się pewni i asertywni, potrafili sobie radzić z trudnymi emocjami i mieli prawidłowy obraz JA w relacjach społecznych.
Zostały zrealizowane następujące tematy (w klasach 6-8):
– Dobre myślenie o sobie.
– Moje mocne strony.
– Ludzie, którym ufam.
– Jak otaczający mnie ludzie zachowują się w sytuacjach konfliktowych?
– Potrzeby, a zachowania uczniów.
– Jak alkohol działa na nasz organizm?
– Wpływ używania środków zmieniających świadomość na kontakty międzyludzkie.
– Jak można uzależnić się od alkoholu?
– Krytyka i jej znaczenie.
– Co ułatwia i co utrudnia krytykę?
– Rozmowy, które mogą pomóc.
– Sztuka słuchania.
– Skutki konfliktów.
– Alkohol – mój wróg.
Po każdym spotkaniu znalazł się czas na pytania i wolne wnioski. Zajęcia będą kontynuowane w kolejnym roku szkolnym.
W celu poszerzenia wiedzy uczniów na temat wagi zdrowia psychicznego przeprowadzony został konkurs plastyczny „Zdrowie psychiczne w obrazach”.
Ponadto odbywały się zajęcia dla młodzieży z zakresu cyberzagrożeń. Pogadanki z wykorzystaniem prezentacji miały uwrażliwić młodych ludzi na zdrowe i bezpieczne surfowanie w sieci. Technologia otwiera wiele drzwi, poszerza horyzonty, jednak w dzisiejszych czasach trzeba być czujnym i bardzo uważać. Uczniowie, chociaż obeznani z tematem, mogli uzyskać dodatkową wiedzę, by lepiej zrozumieć specyfikę obcowania z Internetem.
Uzupełnieniem zadań specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest prezentowanie gazetek na naszych szkolnych korytarzach.
Oto tematy wystaw:
– Standardy ochrony małoletnich w naszej szkole.
– Dzień Świadomości Autyzmu.
– Stres.
– Sposoby rozwiązywania konfliktów.
– Jak opanować złość?
– Fobia społeczna.
– Mediacje.
– Zdobądź pracę marzeń.
– Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy i Nękaniu w Szkole, w tym nękaniu przy użyciu technik cyfrowych.
– Emocje.
– STOP antybiotykoodporności.
W zakresie profilaktyki i doradztwa zawodowego działania specjalistów obejmowały również prelekcje, pogadanki, zajęcia, indywidualne rozmowy oraz spotkania z osobami czy instytucjami wspierającymi szkołę – przedstawicielami policji, radcą prawnym, rzecznikiem zakładu karnego.
Agnieszka Szulc-Maj
Marzena Norowska
Iwona Stachurska